آجر و خشت هر دو از مصالح ساختمانی در زمینه ساخت و ساز بناها و خانه ها هستند. اما در عمل با هم تفاوت های زیادی دارند. از جمله مهم ترین تفاوت آجر و خشت استحکام این دو است. در ادامه به بررسی کامل آن می پردازیم.

معرفی خشت و کاربرد آن

استحکام خشت بیشتر است یا آجر

خشت ها اصولا از خاک رس و آب تشکیل می شوند و به صورت دستی ساخته می شوند. بدین صورت که این مواد باهم مخلوط می شوند و در قالب های مستطیلی متناسب ریخته می شوند و در معرض آفتاب قرار می گیرند. البته در مواد آن از کاه و یا خرده های کوچک سنگ ریزه نیز برای افزایش استحکام استفاده می شود. از خشت به منظور ساخت خانه و بنا استفاده می شود. هر چند دیگر استفاده از آن تقریبا منسوخ شده اما هنوز هم می توان در مناطقی خانه های خشتی جدید را مشاهده کرد که به تازگی ساخته شده اند.

معرفی آجر و کاربرد آن

آجرها انواع مختلفی دارند و در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها از انواع آجر نما نسوز، آجر شیل، آجر رسی و … هستند که کاربرد هر کدام با دیگری متفاوت است. ما در این مقاله به طور کلی تفاوت خشت و آجر را بررسی می کنیم اما به طور مختصر به هر یک از انواع آجر نیز می پردازیم.

تفاوت خشت و آجر

  • آجرهای رسی دارای مقاومت کمتری نسبت به آجرها نسوز هستند و در نمای ساختمان ها از آنها استفاده می شوند. معمولا رنگ آنها به رنگ زرد می باشد و هزینه ی کمتری نسبت به آجر نسوز دارند.
  • آجر شیل از سنگ معدنی شیل بوجود می آید. این سنگ از کانی هایی مانند کوارتز، کلسیت و آهن و … تشکیل می شود. اگر میزان عنصر آهن سنگ شیل زیاد باشد، موجب ایجاد یک رنگ قرمز و چنانچه کلسیت و سیلیس بیشتری داشته باشد، رنگ روشن تری به آجر نما شیل می دهد.
  • آجر نسوز از مقاوم ترین آجرها در بین دسته بندی آجرهاست. آنها دارای رنگ بندی و انواع متنوعی هستند که برای تمام سلیقه ها مناسب هستند. انواع آجر نما شاموتی، آجر نما انگلیسی، آجر قهوه ای، آجر نما سفید اصفهان، آجر نما مشکی اصفهان، آجر نسوز طوسی و…. از انواع آجر نسوز هستند که نسبت به خشت مقاومت و استحکام بسیار بسیار بالایی دارند. از این آجرها به منظور نماکاری و همچنین استفاده به عنوان آجرهای دکوراتیو داخلی بهره می برند.

استحکام آجر بیشتر است یا خشت؟

استحکام آجر از خشت بیشتر است و این به دلیل نوع مواد اولیه و قرارگیری در معرض حرارت و دمای کوره در فرایند تولید آن است.

9 تفاوت آجر و خشت که باید بدانیم

تفاوت خشت و آجر

  1. مهم ترین تفاوت آجرو خشت در نحوه ساخت یا تولید آنها می باشد. خشت ها در نور طبیعی آفتاب خشک می شوند حال آنکه آجر در کوره قرار می گیرد و این مساله یکی از مواردی ست که موجب استحکام و مقاومت آنها خواهد شد.
  2. تفاوت دیگر آجر و خشت که در استحکام آن تاثیر گذار است، نوع موادی ست که با آن این محصولات تولید می شوند. که همانطور که گفته شد از خاک رس به منظور تولید خشت و از خاک های حاوی مواد معدنی مانند کائولن، آهن و… برای تولید آجر استفاده می شود.
  3. تفاوت سوم در ظاهر این دو می باشد. ظاهر آجرها در مقایسه با خشت بسیار ظرافت در نمای ساختمان ایجاد می کند. اما در مورد خشت میتوان گفت از این ظرافت بی بهره است.
  4. یکی از تفاوت های اصلی آجر و خشت در استحکام آنها می باشد. آجرها نسبت به خشت استحکام و مقاومت حرارتی بسیار بیشتر دارند. آنها ضد رطوبت هستند و برای تمامی مناطق آب و هوایی به منظور ساخت و ساز مناسب هستند.
  5. تفاوت دیگر آجر و خشت در ابعاد آنها می باشد. خشت ها معمولا در یک سایز یا دو سایز با ارتفاع 5 سانتی متر تولید میشوند اما آجر ها دارای طیف وسیعی از سایز بندی هستند.
  6. استحکام خشت بیشتر است یا آجر
  7. تفاوت بعدی در کاربرد آنها. هر چند از هر دو به منظور ساختمان سازی استفاده می شود اما کاربرد آجر بسیار بیشتر از خشت است. آجرها در نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها استفاده می شوند.
  8. تفاوت در رنگ بندی آجر و خشت یکی از گزینه های جذاب است. خشت ها معمولا طیف رنگی خاصی ندارند. اما آجرها میتوانند با طیف رنگی بسیار متنوعی که دارند هر سلیقه ای را جذب خود کنند. آنها از رنگ سفید، زرد، کرمی، نسکافه ای، قرمز، مشکی، گلبهی، قهوه ای و…. تشکیل می شوند.
  9. تفاوت بعدی آجر و خشت در دوستدار محیط زیست بودن است. خشت ها هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند اما به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی در فرایند تولید آجر، آجرها موجب آسیب به محیط زیست و کاهش منابع خواهند شد.
  10. قیمت یکی دیگر از تفاوت های آجر و خشت است. مسلما قیمت آجر نسبت به خشت بیشتر است. این مساله به دلایل مختلفی مانند روش تهیه و تولید، منابع و مواد اولیه و … است.

لیست قیمت

نتیجه گیری برای علل استحکام بیشتر آجر نسبت به خشت:

از آنجایی که آجر نسوز که به عنوان آجر نسوز یا آجر مقاوم در برابر حرارت نیز شناخته می شود، از موادی مانند آلومینا و سیلیس ساخته شده است، می تواند یکپارچگی خود را حتی پس از قرار گرفتن در معرض دماهای شدید حفظ کند. خشت دارای مقاومت متوسطی در برابر حرارت است، اما نمی تواند در برابر دماهای بالا بدون خراب شدن مقاومت کند. در حالی که خاک رس یک ماده کاملا شکننده است. بر خلاف آجر، کار زیادی برای دوام بیشتر آن نمی توانید انجام دهید. سنگفرش های آجری سفالی به راحتی در طول زمان در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت و آفتاب هوا می شوند. آنها همچنین می توانند به راحتی خرد یا ترک بردارند و در صورت بروز این اتفاق باید تعویض شوند.

دسته‌ها: blog

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *